torsdag 2 juli 2009

Quantic & His Combo Barbaro: Cali Music


För inte så länge sedan var jag inne i en skivaffär som kan räknas till Stockholms bästa. Jag gick helt enkelt dit med viljan att hitta en skiva som skulle hänföra mig, få mig att känna som jag hörde musik för första gången. Jag blandade igenom mängder för att plocka ut de vax som såg intressanta ut men vid genomlyssning uteblev den extas jag hade hoppas på. Jag köpte inget den dagen.

Egentligen hade jag helt fel inställningn den dagen. Eftersom nästan varje gång jag kommit över en skiva som tagit mig ur mina banor så har det varit när jag inte varit beredd. Det vill säga när jag kanske svängt in lite på måfå i en skivaffär och bara bläddrat lite på vinst och förlust i en back för att hitta ett helt nytt musikaliskt universum fångad på en bit svart vinyl.

För bara några minuter sedan så fick jag höra "The Dreaming Mind" med Quantic & His Combo Barbaro...och lyssna bara! Det är detta jag menade med ovanstående text. Lyssna HÄR

Quantic (William Holland) är en engelsk musiker/producent som kände sitt kall att flytta till Cali i Colombia för att där kunna förverkliga sin dröm att arbeta med Colombias topmusiker från 70-talets guldålder. Under arbetet av hans senaste projekt dokumenterades allt av LA baserade bolaget Mochilla, som tidigare gett oss Brasilintime, Soundclash m.m. Dokumentären, som tagit samma namn som album, "Tradition in Transition" har premiärvisning nu på lördag i Los Angeles. Trailer finns nedan. Tydligen kommer Quantic & His Combo Barbaro turne Europa inom kort och nu hoppas jag någon arrangör tar sig i akt och inte gör samma misstag som när Mulatu Astatke svepte Europa vid fötterna med sin Ethio-funk medans Sverige såg åt annat håll.

Tradition in Transition: A Postcard from Cali (TRAILER) from Quantic on Vimeo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar