tisdag 10 maj 2011

Elzhi: Elmatic


Ända sedan första gången jag hörde Elzhi visste man att han kommer droppa quality shit. Alla hans egna släpp kanske inte alltid varit classic material men alltid hållt hög standard, framförallt textmässigt, och med vänner som Black Milk, Young RJ m.fl så har det inte saknats beats direkt. Måste dock erkänna att senaste Slum Village skivan inte gjorde något för mig, tyvärr känns var ny SV skiva mindre och mindre intressant, men nu, yes nu, droppar Elzhi äntligen lite solo stuff igen och då den omtalade tribute skivan (elller mixtape, hur man nu ser på det?) "Elmatic", som naturligtvis är en hyllning till Nas första och bästa LP "Illmatic". Jag kommer till och med håg när jag köpte "Illmatic" och åkte direkt hem till en kompis som tokdissade den efter lyssning, något han många år senare fick äta upp då han öste beröm över samma skiva och sa sig gjort det sen dag ett, anyways, har inte hunnit lyssna på "Elmatic" i sin helhet ännu men det jag hört är on point. Aah shit, detta är som en uppdaterad typ av nostalgi.

LINK: Elzhi with Will Sessions - Elmatic

TRACKLIST:
01. The Genesis
02. Detroit State of Mind (Houseshoes Shout)
03. Halftime
04. Memory Lane
05. The World Is Yours
06. Represent
07. Life’s A Bitch feat. Royce da 5’9 and Stokley Williams of Mint Condition
08. One Love
09. It Ain’t Hard To Tell (Pete Rock Shout)
10. Pete Rock Shout


Elzhi - Halftime Official video from GerardVictor.com on Vimeo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar