lördag 14 maj 2011

Ljud Under Solen: Sounds Under The Sun

Så länge jag kan minnas har jag varit fascinerad av ljud. Som liten lyssnade jag konstant på olika ljudband, sådana som vi köpte eller sådana jag själv spelade in från tv och radio. Jag brukade exempelvis som liten spela in de fåtal filmer som hyrdes för mig genom att trycka upp en bandspelare mot tv-högtalarna och sedan lyssna på dom om och om igen varje natt. Än idag kan fastna mitt i matlagningen bara för att jag gillar ljudet av att slå en kniv och gaffel mot varandra.

Tystnad eller det som vi säger sig vara tystnad men som egentligen är bakgrundsljud, är ett annat ljud som jag först runt 20 års åldern började uppmärksamma mer och mer. Speciellt eftersom det inger ett lugn i mig som jag nog inte var mottaglig för innan dess. Alla har vi en relation till ljud eller avsaknaden av ljud och det är just den relationen som är mest påtaglig i den dokumentär, "Ljud Under Solen", jag nyss såg på SVT Play. Den handlar om sjutton nutida kompositörer från världens alla hörn som ger sin syn på hur dom skapar det som blir ljud för våra öron och musik för vårt sinne. Det är en lågmäld film med långa scener och suggestiv bakgrundsmusik, helt i min smak men något som verkligen kräver att man befinner sig i en viss sinnesstämning för att kunna ta den till sig. Finns tillgänglig på SVT Play t.o.m. 13 juni. Något annorlunda än vad som annars highlightas här men lika nice still. Check it.

"Varenda en är offer för musikalisk terror. I en taxi spelar föraren alltid musik han själv gillar. Alltså måste jag underkasta mig nån futtig taxiförares musiksmak. Det är en outhärdlig situation. De flesta inser inte ens att de är utsatta för den här terrorn." - Leonid Desyatnikov (ur "Ljud Under Solen").

LINK: Ljud Under Solen/Sounds Under The Sun (SVT Play Streaming)



"Att hämna fantasin och bestämma vad lyssnaren ska höra, det är det värsta" - John Luther Adams (från "Ljud Under Solen").

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar