torsdag 15 januari 2009

Mulatu Astatke: Ethio Jazz


Den här går speciellt ut till Dan som just nu glassar i Barcelona medans vi andra intalar oss att vintern faktiskt är värd varje soldag som sedan ska följa. Right. Det var Dan som föreslog och styrde upp besöket på Biograf Victoria och som propsade på att Jim Jarmusch's senaste film, "Broken Flowers", var det rätta valet. Väl i biofåtöljen blev jag helt uppslukad av karaktärerna, dialogen, bilderna och framförallt musiken. Det finns en scen då Bill Murrays The Don befinner sig på resande fot i sin hyrbil och slöt bläddrar igenom den vägroute han tilldelats av sin envise granne Winston, för att där hitta en CD som slappt och oengagerat föses in i bilsftereon. Vad som sedan följer är något av den vackraste musik jag någonsin hört under hela min livtid. Det är jazz och funk och afrikanskt. Stöpt i en ljudbild jag som närmast får mig att tänka tidig 70-tals roots från Jamaica rökridåer. Den absolut hypnotiska groove som slagit emot mig var verkat av Mulatu Astatke, arrangör, bandledare och musiker, som efter många års studier i England och USA återvänt till sitt hemland Etiopien för att skapa något som vi idag refererar till som ethio-jazz.

I och med att Mulatus musik figurerade i filmen "Broken Flowers" fick han, och förhoppningsvis hela ethio-jazz genren, uppleva något av en revive då en helt ny generation och framförallt publik fick ta del av de mästerliga musikstycken han producerat för mer än 30 år sedan. Det släpptes reissues av gamla ethio-jazz vinyler och CD-serien Ethiopiques volym 4, som sades vara den enda Mulatu Astatke samlingen på CD, verkade vara slutsåld överallt.

I våras 2008 spelade Mulatu ett exklusivt one off live set på Cargo i London backad av engelska jazz/ psychedelica/ avant-garde bandet The Heliocentrics (som förövrigt ligger på den eminenta Stones Throw labeln). Nu i efterhand då jag fått ta del av konserten i form av en inspelning gjord av RBMA Radio så kan jag med säkerhet säga att den publik som närvarande fick sig en ordentlig treat. Vibes on top of vibes som en god vän skulle sagt.

LINK: Mulatu Astatke & The Heliocentrics - @ Cargo London 080417

Tracklist:
01. Yekermo Sew
02. Gubulye
03. Yegelle Tezeta
04. Mulatu
05. Kulumanqualeshi
06. Kasalefkut Hulu
07. Ethio Blues
08. Yekatit
09. Munaye
10. Netsanet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar