måndag 5 januari 2009

In The Hills: Hugh Mundell


Under mina tidiga år av reggae upptäckter var LP:n "Africa Must Be Free By 1983" med Hugh Mundell en av de stora ögonblicken. Delvis för producenten Augustus Pablos kännetecknande far-eastern rytmer men desto mer för Hugh Mundells späda men flytande sång som grepp tag om en.

Hugh Mundell är och har alltid varit av de få sångare vars musik jag ständigt kan återkomma till och nästan lyssna sönder innan jag lägger tillbaks vinylen i konvulutet för att sedan göra om proceduren igen vid ett senare tillfälle. Innan sin tidiga död vid 21 års ålder hann Mundell spela in fyra riktigt bra fulländare (alla klassiker i mina ögon) och en mängd singlar åt mestadels Henry "Junjo" Lawes och Augustus Pablo, vilket även var hans mentor.

Nyligen släpptes en deluxe box (The Definitive Augustus Pablo Box Set) med det mesta av det bästa från Augustus Pablos många produktiva år som musiker och producent. Då det kommit många skivor genom åren med samlade verk av Pablo så var denna samlingen egentligen inte speciellt intresssant för min del förutom en liten detalj. En medföljande video där Pablo och Mundell framför två låtar någonstans på Jamaicas högland. Jag spelade upp videon för en vän alldeles nyligen som i förbifarten kommenterade att det var för mycket flum för hans del. Well, good friend, thats the whole beauty of it!



Kan även nämnas att Augustus Pablo också var verksam soundsystem ägare under den senare delen av 70-talet med sitt Rockers International Hifi där Mundell sägs ha haft rollen som deejay under namnet Jah Levi. Jag kan bara fantisera löst om hur deras sessions måste ha låtit. Jag vet att jag inte är den enda som letat grundligt efter ett soundtape med Rockers International men än så länge inte grävt guld. Men, ifall det mot all förmodan faktiskt finns någon där ute som sitter på ett sånt tape så ber er jag att hail the I.

"I'm a member of the human race. Don't Jugde me by the color of my face" - Hugh Mundell (från "Let's Unite")

1 kommentar:

  1. Yeah, Hugh Mundell är någon jag också har ett väldigt starkt tycke för. Får nog ta och köpa den där boxen med Augustus Pablo - om inte annat så för DVDns skull. Bless up!

    SvaraRadera