fredag 3 april 2009

Clouds: Experimental Mix


Finska Clouds är en dubstep duo vars alternativa sida alltid intresserat mig mer än deras direkta bass bangers. Det kryddas mer med analoga inslag och stress hypen, som annars är så vanlig i dubsteps alster, får ge vika för en mer relax vibe. Jag hade tillfället att träffa Dead-O, ena halvan av Clouds, för ca 2 år sedan i Helsingfors. Jag fick en CD med ett fåtal låtar vars större mängd var helt sjukt bra. Släppen som har kommit med tiden har dock varit mer bass fokuserade än låtarna som fanns representerade på CD'n. Men.

I vintras highlightades Clouds på Mary Anne Hobbs radioshow på BBC Radio 1 med en 15 minuters mix signerad Dead-O där just deras mer laid back produktioner fick ta hela utrymmet. Totallt åtta låtar som gjorts speciellt för programmet fann sin väg ut genom etern. Den ena bättre än andra i mitt tycke.

LINK: Clouds @ Mary Anne Hobbs BBC Radio 1 (081022)

Tracklist:
Clouds – 'Intro (Peek-A-Boo)'
Clouds – 'Four Hands'
Clouds – 'You Got To My Head'
Clouds – 'Era Of Blackholes Part 2'
Ponytail – 'Atlantis'
Ponytail – 'Good Old Wasted Time'
Clouds – 'Era Of Blackholes Part 1'
Clouds – 'Protecting Hands Part 2' (Isan Remix)

Sista låten "Protecting Hands Part 2" är något av det vackraste jag hörde under 2008. Tune! Respx til Tommi Dead-O och Samuli Ponytail.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar