måndag 21 december 2009

Karriem Wiggins: Trum Virtuos


En jul plågades jag av Diana Kraal's äckligt loungiga och klämkäcka julskiva gående på repeat i högtalarna. Jobbar man i butik och inte har kontroll över musikflödet är det inte mycket man kan göra förutom att stänga av musikmottagaren i huvudet och bara hoppas att man inte blir hjärntvättad av all ljud tortyr man tvingas utstå. Att man sedan kommer på sig själv med att små sjunga "Rudolph The Rednose Raindeer" gör inte saken bättre. Och nu till poängen. Så med tanke på vad Diana Kraal står för mig kunde jag aldrig i hela mitt liv drömma om att en Karriem Wiggins tillhör/tillhört hennes kvartet. En Karriem Wiggins som kommit lika mycket ur Detriot's hip hop som jazz scen. Som arbetat med alla från the late great Dilla, Herbie Hancock, Common (Sense), Betty Carter (check her out!), Erykah Badu och framförallt just nu mest aktuell med uppkommande och väldigt efterlängtade släpp med Supreme Team och Jahari Masamba Unit, båda tillsammans med undermakaren Madlib.

För en tid sedan medverkade Karriem Wiggins på Benji B's show på BBC 1xtra. Previews på Supreme Team, Black Thought m.fl samt en drös innovativa beats var det som spisades och spisas än då jag klippt upp showen till att bara innehålla the goodies. So here goes, check the link below.


LINK: Karriem Wiggins på Benji B's BBC 1xtra Show


Karriem Riggins & Madlib are Jahari Masamba Unit from Stones Throw on Vimeo.


"I don't wanna talk cuz the music's too good" - Benjie B (under Karriem Wiggins gästspel på BBC 1xtra)

1 kommentar: