lördag 26 december 2009

Nitefunk: Am I Gonna Make It Home?


Dags att slå en slag för lite funk här på sidan och jag gör det i form av den grymma och lite otippade combon i form av Nite Jewel och Dam-Funk som tillsammans går under namnet Nitefunk. Som jag förstått det var det tidningen Xlr8r som förde ihop de två i och med ett av deras "Tune in an Afternoon" avsnitt och då det visade sig att de båda var fans av varandras musik och varit intresserade av att arbete med varandra tidigare så utökades deras projekt för Xlr8r till ett kommande album under 2010 på Stones Throw. Har ni svårt för 80-tals syntar och trummaskiner är detta kanske inget för er men om inget annat så är det kul och intressant att se hur de två gått till väga för att skapa musiken som samarbetet resulterade i. Xlr8r filmade det hela och har gjort en kortare film/dokumentär för oss att beskåda. Som om det inte vara nog med att släppa deras låt för gratis nedladdning. Musikaliskt blir det väldigt chessy men i små doser älskar jag sånt här. Try it. You might it.

LINK: Nitefunk - Am I Gonna Make It


Dam-Funk & Nite Jewel - Nitefunk from Drugoyhiphop.ru on Vimeo.

Se till att kolla upp Nite Jewel's gamla LP "Good Evening" som återpressats igen och Dam-Funk's debut album "Toeachizown" som nyligen släpptes på eminenta Stones Throw labeln. Det ska jag i alla fall göra då jag inte hört något av dom ännu. Stay fresh. Stay funky.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar