onsdag 10 december 2008

Flight of The Lotus


För några månader sedan beslöt jag mig för att kolla upp ett namn jag läst om i Straight No Chaser för några år sen och som därefter alltid funnits i mitt bakhuvud då artikeln i sig väckte stor nyfikenhet hos mig. Så efter att ha letat runt lite på nätet så hittade jag en mix som först figurerade på Mary Ann Hobbs radioshow "Experimental" på BBC Radio 1 under 2007 men som nu hittat sin väg ut på nätet. Efter första vändan på mixen så var jag helt hänförd, för att inte säga lyrisk.

Mannen bakom musiken ifråga var Flying Lotus. En ung Los Angeles bo som lyckats få ett helt eget sound genom att klippa, klistra och filtrera sin sfär av musik genom samplers, syntar, effekter och trummaskiner till att bli en underbar hybrid av hiphop, jazz, elektroniskt och allt annat som kommit i hans väg. Många har jämfört honom med mångsysslaren Madlib vilket i viss mån är helt rätt då båda har en förkärlek för släppiga beats med percussion som ligger något off men där slutar det. More or less. Trots liknelsen så har Flying Lotus ändå skapat sig en unik ljudbild. Något som kanske ligger i familjens blodådra då hans moster är ingen mindre än Alice Coltrane. Ladda ner nedanstående mix och ta på dig ett par hörlurar, tryck play och....

LINK: FLYING LOTUS BBC RADIO 1 MIX

"I work, make music and it gets on myspace. I dont know what Im doing. Im just having a good time"
- Flying Lotus (ur Straight No Chaser 43: Winter 2006)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar