söndag 21 december 2008

Super Viral Brothers


Hur ofta upptäcker man ny musik från Stockholms egna bakgator på ett blandband som någon på andra sidan jordet knopat ihop? Inte ofta. Låt oss ta det från början. Jag hittar en samling en viss Sweeney gjort på en massa promos han kommit över, där speciellt en låt fastnar i huvudet på mig: "rocks rocks, sellin' rocks, alright, rocks rocks, sellin' rocks, all night". Rösten låter så bekant men ändå jag kan inte placera den. Var har jag hört denna röst förut? Jag går igenom låtregister i huvudet. Inget kommer till mig.

Efter lite ansträngning hittar jag en tracklist där det uppenbarar sig att Super Viral Brothers är dom ansvariga. Efter lite mer ansträngning snubblar jag på ett mixtape från Super Viral Brothers, "Flu Shot Mixtape", som nyligen släppts. Det visar sig att Super Viral Brothers härstammar från Stockholm Sverige och består av electroproducenten Olle Croneer, går även under namnet Dibaba, och röstkonstnären Anthony Mills. Yes, jag visste jag hört rösten förut! För er som inte haft turen att uppleva Anthony Mills live så har ni en treat framför er. Han spelade rätt flitigt i Stockholm sommaren 2007 i vilket jag såg honom ett par gånger. Efter en av spelningarna gick han runt och sålde CD-Rs med sina egna alster på. Det inhandlades och var därefter sommarens soundtrack och därav att jag kände igen rösten såväl. Jag misstänker även att Olle Corneer legat bakom en del musik på CDn då ljudbilden är snarlik.

"Flu Shot" överaskade mig. Jag hade inte förväntat mig att det skulle vara så bra. Electro och house är ledorden med enstaka utflykter i Stooges rock och Fela Kuti funk. Det lånas friskt inom det elektroniska även så, Aphex Twin, Mr Oizo, Justice, etc. Det är tokigt ekletiskt. Som pricken över i´t har vi Anthony Mills känsla för melodier och skruvade texter. Resultatet blir en hypnotisk potpurri av elektronisk klubb musik som låter mer urbant USA än Stockholm och Sverige. Nuff said. Skapa dig en egen uppfattning genom linken nedan.

LINK: Super Viral Brothers - Flu Shot Mixtape (2008)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar