torsdag 11 december 2008

Abstract Innovations of Q-Tip


Första gången jag hörde Q-tip var jag ca 12 år och hade just fått ett blandband (yes remember them tapes!) av min syster med den tidsrätta titeln "From Chilly M to Cool J". Den innehöll Jungle Brothers, Soul II Soul, Beastie Boys, Derek B, Tone Loc men framförallt flera låtar med A Tribe Called Quest där Q-tip glänste något mer än Phife Dawg och Jarobi som MC. Efter fyra helgjutna skivor och en sista halvdann splittrades ATCQ 1998. Q-tip, som dock alltid varit aktiv även utanför ATCQ då han figurerat som gäst MC eller producent, låg inte på latsidan utan släppte året därpå sitt första solo album, Amplified. Under tiden tyckte jag den var rätt slätstruken men nu flera år senare har jag återupptäckt skivan men skulle inte direkt rekommendera den som första val trots en del diamanter på den. Anyways, tiden gick och gick och gick tills cirkeln slöts igen och jag återupptäckte den musik som jag
växt upp med men inte lyssnat aktivt på sedan 10 år tillbaka. Så vad gör man? Går igen alla gamla personliga favoriter så klart, varav ATCQ stod högt på listan. Därefter gled tankarna till Q-Tips solokarriär och guess what? Det fanns inget album nummer två eller tre?

Mysteriet klarnade dock och det visade sig att hela två album, "Kamaal The Abstract" (2002) och "Open" (2004), funnits klara men inte släppts då skivbolagen (Arista och Motown) funnit materialet för okommersiellt och istället valt att lägga allt på hyllan. I och med ett kommande skivsläpp gav Q-tip ut ett mixtape vid namn "Abstract Innovations" i början av detta år som nästan uteslutande bestod av alster från "Open" samt enstaka previews från "The Renaissance". Tror mig att jag kom över detta tape i sommras och jag lyssnar fortfarande på det! Q-Tip rädds inte att experimentera med sång, gitarrer, slapbas, m.m. Det hela är lekfullt, livbejakande och så bra att man bara vill höra mer och mer. Style helt enkelt.

Nyligen släpptes nya albumet "The Renaissance" som offieciellt är hans andra album och som även det består av top notch material från början till slut. Ett klart givet köp. Jag lovar. Ni behöver inte ens ta ansatsen till att fundera om att ni ska lyssna innan. Men men, trots detta så håller jag faktiskt "Abstract Innovations" snäppet högre då det har en råare känsla (ex. "Johnny is Dead" som även finns på "The Renaissance" men då i en helt annan mix) och helt enkelt osar mer funk. Så gör dig själv en tjänst och ladda ner "Abstract Innovations" från nedanstående link så har du en garanterad favorit bland nyheterna i din samling. The Abstract is back...officially!

LINK: Q-Tip - Abstract Innovations (2008)

Tracklist:
01. For The Nasty (Remix) feat. Busta Rhymes
02. Scram Jones
03. That’s Sexy feat. Andre 3000
04. Fever
05. Black Boy
06. Passes You By
07. Good Thing
08. I Got Rhythm feat. Royce The 5’9” & Lena Horne
09. I Believe feat. D'Angelo
10. The Official
11. Johnny Died
12. Listen feat. Heavy D
13. Not Gon Have It
14. Request
15. Lisa
16. Hey
17. Poetry feat. Erykah Badu

"The people at the labels say they want something to repeat, but all my people really want something for the street" - Q-Tip (från "Dance on Glas")

1 kommentar:

  1. ...ja....jag önskar att jag ibland kunde släppa reggaen och lyssna mer på annat...hiphop...eller i det här fallet Q-tip...var längesen jag lyssnade på...det blir en del pop ibland men jag tror inte jag lyssnat på ngt annat än reggae de senaste två åren hemma faktiskt...men nu blir det ändring...tack för tipset med flying lotus med...och tack för en bra blogg...hoppas jag orkar ta mig tid att lära mig mer om hur jag ska skriva och lägga upp bilder/text/film/ljud....
    bless,patrik
    http://www.all-tribes-welcome.blogspot.com/

    SvaraRadera