torsdag 11 december 2008

Soundtape Extravaganza Del 1


Detta är första inlägget för vad som är tänkt ska vara ett återkommande element här dvs Soundtape Extravaganza. För er som inte är bekanta med begreppet soundtape så kan det bäst beskrivas som en live-inspelning av ett soundsystem event. Från början spelades det in på kassettband därav namnet soundtape men i och med tidens utveckling så är minidisc eller mp3-spelare mer vanliga idag. Ljudet är alltid av varierande kvalitet då det mestadels spelas in av någon i publiken dvs raw and uncut med folk som väsnas i bakgrunden och mer eller mindre distat ljud då inspelnings utrustningen oftast inte kan ta den volymen som spelas i dansen. Ändamålet med detta är att fånga atmosfären och känslan i dansen. Från första början kunde jag knappt lyssna på ett soundtape pga ljudkvalitén men efter att bekantat mig med ljudbilden och konceptet i sig så har jag funnit stort nöje av det och t.o.m dragit på mig ett mindre samlarbegär då ett rikigt bra soundtape konkurerar ut det mesta i musikväg.

Så först ut har vi förra veckans dunderdans i Uppsala med Meditative Sounds och Tesfa Sound System. Tape'n är i sin helhet tre timmar och jag tror att det är efter ca en timme in som första plate'n droppas därefter flyger det dubs från höger till vänster med bl.a Shiloh Ites, Danny Red, Freddie McGregor, Ijahman, Lyrical Benjie, Kuntus, Reuben Addis, Muffet, Kenny Knots med flera.

LINK: Meditative Sounds meets Tesfa Sound System 081205

Det fotades flitigt under kvällens gång märkte jag och en del foton och videosnippets finns att beskåda HÄR. Stort tack till alla inblandade och närvarande för en kväll att minnas. Vi ses i dansen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar